zondag 28 november 2010

Het Yin en Yang in personal branding

Vanaf het moment dat ik kennismaakte met het concept Personal Branding miste ik voor mijn gevoel een belangrijk aspect. Ik bestempel dit zelf meestal als de "female touch". Personal Branding op zich is eigenlijk best mannelijk en er mag er zeker meer balans in!

Het is niet zo recht toe en recht aan als door sommigen wordt beweerd. Het ontdekken, bouwen en ontwikkelen van een brand is voor zowel vrouwen als mannen niet altijd even simpel. Er speelt van alles mee zoals o.a. je persoonlijke loopbaangeschiedenis, belemmerende overtuigingen, culturele aspecten, branche- en bedrijfsculturen en dus ook sexe-verschillen.

De professionele wereld was tot nu toe heel veel gericht op de mannelijke eigenschappen. Zelfs voor mannen is het af en toe een uitdaging om zichzelf hier op aan te passen. Want het vrouwelijke en het mannelijke zit in feite in iedereen!

Maar wat mij betreft (en gelukkig ben ik de enige niet) is de wereld toe aan een betere verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke "energie".



De 2 gezichten van Personal Branding

Voor velen is het begrip personal branding, self-marketing of zelfpromotie al te hard en te zakelijk en roept weerstand op. Maar net zoals met alles: overal waar TE voor staat is niet goed, dus ga op zoek naar de balans. Als je je loopbaandroom wilt vervullen, hoort daar in deze tijden nu eenmaal een helder personal brand bij, maar wel op jouw eigen manier!!

Bij personal branding is daarom ook het belangrijk om dit soort vragen te beantwoorden:
  • Hoe kan je jezelf promoten zonder te overschreeuwen?
  • Hoe maak je van je kwetsbaarheid je kracht?
  • Hoe ga je om met je (natuurlijke?) bescheidenheid zonder onzichtbaar te worden?
  • Hoe kan je je eigen talenten heb beste inzetten om anderen te helpen?
  • Hoe houd je focus zonder je veelzijdigheid te verliezen?
  • Hoe kan je tegelijkertijd sterk en stoutmoedig zijn maar toch sensitief blijven?
  • Hoe bouw je een krachtig maar authentiek en toegankelijk brand?
  • Hoe blijf je expres jezelf maar kan je toch anderen van dienst zijn?
En als je dit kunt beantwoorden, zul je zien dat personal branding niet hard en zakelijk hoeft te zijn, als je maar kiest voor een mooie balans. Daarom hieronder een verdeling van belangrijke aspecten van Personal Branding in Yin en Yang:

Yang aspecten van Personal Branding:
Initiatief
Zelfpromotie
Onderscheidingsvermogen
Zelfverzekerheid
Focus
Kracht
Ambitie
Prestatiegericht
Moed
Logisch denken
Doelgericht
Winnen


Yin aspecten van Personal Branding
Rust, geduld
Sensitiviteit
Inleven en meeleven
Bescheidenheid
Flexibiliteit
Charme, vriendelijkheid (woo)
Relativeringsvermogen en evenwicht
Toewijding
Lateraal denken
Procesgericht
Delen




Heb jij als professional hulp nodig bij het ontdekken, ontwerpen en ontwikkelen van je personal brand? Start Making Sense! Neem contact op voor een kennismaking, informatie of een gebalanceerd advies over personal branding of (loopbaan)coaching.

2 opmerkingen:

Femke zei

Wat een leuk stuk! Ben het zo met je eens! Op naar balans, begin met jezelf. Ik werk er aan.
Dank voor je inspiratie.
Femke

Tessa Faber zei

Dank je voor je reactie Femke!!