dinsdag 2 oktober 2012

5 gouden tips voor de oudere sollicitant


Leeftijdsdiscriminatie of gewoon een generatiekloof?




Met een hoge werkloosheid, ook onder de oudere werknemers, steken regelmatig de discussies en artikelen de kop op over leeftijdsdiscriminatie. Onlangs nog verscheen er een gechargeerd, feitelijk onjuist en demotiverend persbericht van Jobbird over de zogenaamde ongemotiveerde 55plusser.
Dit bericht schetst al een totaal verkeerd en negatief beeld van de oudere werkloze. Dat werkt discriminatie bij de kortzichtigen onder de beslissers alleen maar verder in de hand. En ja, helaas gebeurt het regelmatig dat oudere werknemers niet meer aan de bak komen, simpelweg vanwege hun geboortedatum of vanwege belemmerende overtuigingen (of overtuigende belemmeringen). 


Het is vervelend om toe te geven maar, ja, tijdens sollicitaties wordt er inderdaad enorm gediscrimineerd.
Dat is eigenlijk juist het hele punt van een selectieproces, namelijk mensen beoordelen en selecteren op bepaalde eigenschappen, kennis, kunde, achtergrond, ervaring en andere kenmerken.

Hiermee kunnen en moeten oudere sollicitanten juist hun voordeel behalen: zelfdiscriminatie!


Wat ik zelf merk is dat veel oudere sollicitanten moeite hebben om zichzelf te presenteren. Als je al 10, 20 of zelfs 30+ jaar niet meer hebt gesolliciteerd, ben je je er niet altijd bewust van dat de wereld en de arbeidsmarkt op dat gebied ontzettend veranderd is.
Veel ouderen, zeker de babyboomers, zijn nog van de overtuiging: "Doe maar normaal dan doe je gek genoeg". Even vertaald naar de arbeidsmarkt: lever gewoon goed werk af, zeur niet, klop jezelf vooral niet op de borst, dan kom je verder in het leven.  Helaas hebben zij wel te maken met jongere generaties die (veel) vaker hebben moeten solliciteren en gewend zijn aan die nieuwe wereld waarin je jezelf als sollicitant echt moet verkopen. Aan die wereld waar er minstens 200 cv's binnenkomen op 1 vacature.

Je moet jezelf onderscheiden en aan de wereld laten zien wat jouw toegevoegde waarde is: zelfdiscriminatie dus. Dat is waar het bij het solliciteren en bij "personal branding" tegenwoordig om draait.





1.  Goede wijn behoeft wel een krans! 


Ik heb de afgelopen maanden heel veel cv's van oudere werknemers bekeken voor cv en sollicitatietrainingen in een groot herplaatsingstraject. En er vallen mij een aantal dingen op zoals bijvoorbeeld de grote bescheidenheid en / of terughoudendheid (of onkunde) in het profileren. Sommige kandidaten hebben 30+ jaar werkervaring maar kunnen niet goed omschrijven wat hun taken en verantwoordelijkheden waren en worden al helemaal zenuwachtig als ik ze vraag om hun successen en realisaties te beschrijven. Dit zijn ze gewoon niet gewend!  De gevleugelde uitspraak dat een goede wijn geen krans nodig heeft, geldt in deze arbeidsmarkt niet meer. Je moet in je cv en sollicitaties echt duidelijk kunnen maken welke elementen jouw wijn zo lekker en bijzonder maken en wat dat voor de fijnproever voor een voordelen heeft.
Beschrijf, ook in je cv dus, je succesverhalen, wees er trots op en durf ze te delen!  Zorg ook voor een mooi, helder en inspirerend persoonlijk profiel. Vertel daarin (kort) jouw verhaal en laat weten waarom jij de beste wijn bent. Durf jezelf en je sterke punten en talenten te laten zien en maak dit zichtbaar op je cv.


2. Oude wijn in nieuwe zakken......


Ook zie ik heel veel cv's die er nog hetzelfde uitzien als toen de kandidaten voor het laatst in de jaren '80 of '90 solliciteerden. Dus niet perse de oudere werknemer wordt gediscrimineerd, maar wel een schijnbaar niet-met-de-tijd-meegegroeide werknemer wiens cv echt niet meer kan in het jaar 2012.

Zorg dus dat je cv up-to-date is, qua vorm en qua inhoud. Blijf ver weg van de klassieke indeling van de vorige eeuw: geen ellenlange lijst met (irrelevante) personalia, vervolgens opleidingen en daarna werkervaring in chronologische volgorde.

Er zijn heel veel mogelijkheden maar een modern cv heeft tegenwoordig een korte briefhoofd (kop- of voettekst) met je NAW-gegevens (meer hoeft niet). Je cv start met een mooi persoonlijk profiel (kort introductieverhaal, geen rijtje steekwoorden), dan volgt je werkervaring, daarna je opleidingen, beiden in anti-chronologische volgorde (meest recente bovenaan). Ook kun je een kopje professionele vaardigheden of successen en realisaties opnemen.

3. Wijnflessen met een schroefdop.... makkelijk en snel!


De wereld is veranderd en de arbeidsmarkt dus ook. Solliciteren is op zich nog hetzelfde, het gaat immers nog steeds om de beste kandidaat, maar de manieren waarop zijn wel veranderd. Oude wijn in hele nieuwe zakken oftewel meer flessen met schroefdop omdat die makkelijk en snel in gebruik zijn. En zo gaat het in de wondere wereld van recruitment: makkelijk, snel en toegankelijk.
Zo is de sollicitatiebrief voor vrijwel de meeste bedrijven (en zeker voor intermediairs) veel minder belangrijk. Je ziet dat veel mensen nog ontzettend veel tijd en energie steken in een klassieke, lange  sollicitatiebrief, terwijl die -zeker met 200+ sollicitanten per functie- haast niet meer gelezen worden. Steek die tijd dus veel meer in je cv en je online profiel, waar je ook heel veel kwijt kunt over je motivatie en je drijfveren. Je moet je echt verdiepen in de mogelijkheden van Linkedin. Ik begrijp de weerstand bij sommigen best, maar Linkedin is voor een recruiter momenteel het belangrijkste kanaal, dus realiseer je hoeveel kansen daar liggen voor jou. (denk in kansen en niet in bedreigingen!).
Een kandidaat wordt vrijwel altijd gegoogeld, dus je online identiteit (of gebrek daar aan) is echt jouw paspoort (of geweigerd visum) naar je volgende baan. Beweeg mee.....



4.  Vele wijnen uit vreemde streken: ken jouw kracht!


Het wijnrek is ook veel voller en diverser dan voorheen: hij komt niet meer alleen uit Frankrijk, maar uit alle delen van de wereld. Had je vroeger een paar man (letterlijk!) concurrentie bij een sollicitatie, zijn het nu handenvol mannen en vrouwen die ook nog eens uit alle delen van de wereld komen. Zorg dus dat jij ook je concurrentie kent en weet wat jouw kracht is ten opzichte van al die andere fruitige wijnen.
Bepaal ook wat jouw zoekgebied is. Hiermee kun je met Linkedin al je voordeel doen door een vergelijkend "warenonderzoek" te plegen. Met een schat aan profielen kun je heel goed zien wat voor type professionals nu de functies uitoefenen die jou interessant lijken. Bovendien kun je ook nog eens heel makkelijk contact leggen. Het wijnrek en de wereld is wel veel groter geworden door globalisatie maar door de digitale sociale wereld is het ook veel makkelijker om te verbinden en te leren.....
Ga dus (online en offline!!) netwerken om de wereld en de arbeidsmarkt waarin jij je begeeft beter te begrijpen en te leren kennen! 



5.  Als jonge wijn bloeit, begint de oude te gisten.... 


Dat klinkt heel negatief, he.... en dat is nu juist ook het probleem. Veel oudere werknemers die (onverwachts) werkloos worden, hebben gelijk al het vooroordeel dat zij als oudere sollicitant dus kansloos zijn. Ja... als je zo denkt, dan ga je vanzelf gisten en komt er niets goed van. Of je dit nu bewust of onbewust denkt (en voelt), het straalt door in je gedrag en communicatie.  Neem de tips die ik gegeven heb ter harte en probeer positief te blijven! Kijk naar je kansen in plaats van de beperkingen en ga eens een keer goed te rade bij jezelf of een ander om te ontdekken wat nu juist jouw unieke kracht is. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen een uniek verhaal heeft en iets te bieden heeft op de arbeidsmarkt. Loop je echt te vaak tegen afwijzingen af, denk dan eens na of je wel op het goede pad zit. Ik ken succesvolle verhalen van mensen die alsnog voor zichzelf zijn begonnen, een wens die ze eigenlijk al heel lang hadden. Natuurlijk zul je minder leuke ervaringen krijgen te verwerken, maar blijf positief en blijf denken dat jij vast die ene uitzondering gaat zijn die het wel gewoon gaat lukken!

Blijf positief en blijf geloven in jouw kennis, kunde en kracht!



Een oudere sollicitant zal in sommige gevallen ook water bij de wijn moeten doen. Als je na lang solliciteren geen succes hebt, moet je je plannen misschien wijzigen of herijken. Oude (financiële) zekerheden moet je soms loslaten, opgebouwde of verworven rechten ook om een frisse, fruitige herstart te kunnen maken in je loopbaan.

Nu is het misschien makkelijk wijn schenken uit andermans kruik, toch wil ik als oudere-jongere graag klare wijn schenken: achter de geraniums zitten kan altijd nog!



Ben jij een jonge Beaujolais of een vintage Bordeaux en heb je moeite om jezelf te presenteren en te profileren bij het solliciteren? Ik help je graag om jouw talenten en successen te vertalen naar heldere, inspirerende taal, actie en gedrag!

Boek hier  je persoonlijke "Succesvol Solliciteren" sessie of stel je vraag!


1 opmerking:

Tessa Faber zei

Even een naschrift van de blogger zelf.

Op Linkedin verschenen leuke reacties op mijn blog. Een daarvan was van een leuke werkzoekende vrouw die in haar profiel en zelfs in haar 'headline' verouderde vaktermen gebruikte.

Ook dit is iets waarvan velen zich misschien niet bewust zijn. Sommige namen of vaktermen worden niet meer gebruikt maar als je daar 20, 30 jaar ervaring mee hebt, zie je dat zelf niet zo.
Witgoed en bruingoed heet tegenwoordig bijvoorbeeld gewoon elektronica of huishoudelijke apparatuur.
De term bruingoed stam uit de tijd dat radio's nog letterlijk een houten (bruinen) kast hadden. Jongere generaties weten dat soms niet eens.

Dit zijn van die dingen waar een ander je even op moet wijzen, dus vraag altijd even feedback op je cv of online profiel!!!