donderdag 8 juli 2010

Mijn 2 waarheden over een cv...


Al zolang ik er zelf een heb (eind jaren '80), heb ik er een mening over.
Sterker nog, ik ben een gepassioneerd cv liefhebber en ik heb er voor een groot deel dan ook mijn werk van gemaakt.

Toen ik 5 jaar geleden begon met Making Sense was het begrip personal branding nog niet zo bekend, maar mijn visie op het cv viel zeker onder die noemer. Zelfs als recruiter vond ik een cv vaak al nietszeggend, saai en standaard. Mijn eigen cv is dat nooit geweest en ik weet vrij zeker dat ik daardoor ook regelmatig niet werd uitgenodigd, omdat hij soms zelfs wat over-the-top was. Maar soit! Dat past bij mij en een organisatie die daar niet warm voor loopt, past dus ook niet bij mij. Een mooie vorm van natuurlijke pre-selectie dus.

In alle jaren heb ik vele meningen over het cv gehoord. Onlangs ook weer een mooie uitwisseling gehad tijdens een workshop over de NVP Sollicitatiecode, tussen zowel leden van die commissie als HR adviseurs. Dan heb je ook de mening nog van andere loopbaanprofessionals zoals bijv. Aaltje Vincent die terecht de term jobmarketing betrekt bij het cv en natuurlijk Huub van Zwieten, die het onweerstaanbaar cv promote als branding tool. En dan heb je natuurlijk ook nog gewoon de re-integratiecoaches en het UWV die over het algemeen weer een vrij conservatieve mening hebben over het cv. En tenslotte natuurlijk die belangrijke groep: recruiters. De een wil wel een foto, de ander het liefst zo weinig mogelijk opschmuk, de volgende wil vooral wel hobby's en persoonlijke informatie en een ander weer juist niet.

Er is eigenlijk geen peil op te trekken.



Gisteren las ik toevallig weer een blog van een recruiter over hoe hij zelf vindt, dat een cv er uit moet zien. Gelukkig benadrukt hij hier wel dat het om zijn persoonlijke mening gaat.
Hierin noem hij nl. weer een aantal dingen waar ik het fundamenteel oneens mee ben.
Ik vind nl. (zowel als ex-recruiter en als loopbaanprofessional) de nationaliteit, sexe en geboortedatum (dus ook leeftijd) en of iemand wel of geen rijbewijs heeft, niet van het allergrootste belang dat ze bovenaan een cv in een standaardrijtje moeten staan (of zelfs uberhaupt relevant zijn!).

De meningen over een mooi en succesvol cv zijn dus enorm verdeeld en het lijkt haast wel of je cv eigenlijk meer een lot in -de loterij is. Je moet het maar net treffen... ?

Daarom zijn er wat mij betreft maar eigenlijk maar 2 onbetwistbare waarheden over het cv te melden:

  1. Zorg dat alle informatie die er op staat relevant is voor de specifieke situatie / sollicitatie.

  2. Zorg dat een cv een afspiegeling is van jouw persoonlijkheid maar dat het wel past bij jouw doel en dus ook bij de branche die daar bij hoort!

Je hebt dus eigenlijk best de vrijheid om te doen wat je wilt met je cv, als je doel maar duidelijk is.

Als je doel is om maar gewoon zo snel mogelijk een baan te vinden en het maakt niet uit wat voor baan, dan maakt het dus ook eigenlijk niet zo uit hoe je cv er uit ziet. Je kunt dan ook gewoon rustig schieten met losse flodders op alles wat beweegt. Oftewel: als je niet weet waar je heen wilt, dan maakt het ook niet uit welke route je neemt.

Maar als je wel goed na gedacht hebt over wat voor werk bij jou past, dan zorg je dus dat ook jouw cv dat uitstraalt!!



PS: natuurlijk zijn er echt wel 3 echte universele regels voor een cv.
  1. Je contactgegevens moet er duidelijk op staan... (deuh!)
  2. Uiteraard horen je (relevante!) werkervaring en je opleidingen er op staan, beiden in antichronologische volgorde!
  3. Iedereen weet dat ie niet moet liegen op een cv..... (maar doe jezelf ook zeker niet tekort!)

Je cv moet er voor zorgen dat je wordt uitgenodigd, daarna is de klik het belangrijkste...


Wil jij een cv, dat echt bij jou past? Binnenkort houdt Making Sense een speciale zomersessie om jouw cv onweerstaanbaar te maken! (data, info volgt z.s.m.)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Geen opmerkingen: