woensdag 1 september 2010

"Personal Branding" op het schoolplein




Vorige week vertelde ik over mijn ervaringen en gevoel als beginnend "schoolpleinmoeder" op Ikki. De volgende dag lag toevallig het nieuwe LOF Magazine op de mat en daarin staat een zeer verhelderend artikel over Schoolpleinvrees. Die is raak zeg!

Want wat voelde ik me ongemakkelijk op die eerste dag. De gevoelens die ik als kind op het schoolplein had, kwamen inderdaad keihard terug. Je sociale leven als klein mensje begint nl. op het schoolplein. Daar maak je kennis met je klasgenoten, daar blijkt wat voor sociaal dier bent, of je een leider of een volger bent en hoe goed of slecht je bent in contacten leggen.

Ik ben eigenlijk altijd wel een echte netwerker geweest, want ik wilde het liefst met iedereen spelen. Ik vond namelijk iedereen interessant en het boeide me niet of iemand populair was of het pispaaltje van de klas. Ik wilde eigenlijk het liefst vriendjes zijn met iedereen en ik voelde me ook verantwoordelijk voor iedereen, zelfs voor het "dikke jongetje met vlooien". Ik vond het moeilijk om te kiezen, en daardoor had ik zelf ook snel het gevoel dat ik nergens bij hoorde en dat maakte me onzeker. Maar ik maakte wel verbinding met iedereen. Later viel het me ook erg op dat ik op Schoolbank.nl door bijna al mijn klasgenoten met naam en achternaam werd genoemd en herkend. Ook ik ken nog vrijwel alle namen vanaf klas 1.

Dat precieze gevoel overviel me vorige week dan ook weer onmiddellijk.... Als ik voor het eerst de kleuterklas inloop, voel ik me onzeker en zelfs bekeken (en beoordeeld) door kinderen van 4 en 5 jaar oud maar natuurlijk ook door de juffen en alle "door de wol geverfde" ouders. Maar tegelijkertijd wil alle namen weten van de kinderen in mijn zoontje zijn klas (die weet ik nu allemaal) en ik wil alle ouders leren kennen.

Het schoolplein is nl. ook een ideale plek om leuk te netwerken. Nu is dit al mijn aangeboren passie en talent, maar als ondernemer realiseer ik me natuurlijk ook dat de helft van het schoolplein ook potentiele cliënten, relaties of doorverwijzers zijn. En misschien zelfs ook wel vrienden voor het leven!

Ik doe het dus weer helemaal lekker op mijn manier en leer er ook gelijk weer wat van en doe leuke nieuwe contacten op. Na bijna 3 weken basisschool ben ik inmiddels weer aardig in mijn element!

Hoe zit dat met jou? Hoe was jij als kind op het schoolplein?

Wat voor spelletjes deed je graag? Wat voor vriendjes had je?

Wat was je rol in een groepje? Zie je bepaald gedrag nog terug nu je volwassen bent?


In mijn loopbaantrajecten is het schrijven van een biografie een vast onderdeel en ook het bekijken van schoolrapporten van de basisschool. Zoals ik al in een eerdere blog schreef, zijn je rapporten namelijk een grote bron van informatie als je wilt ontdekken wie je bent, wat je passie is en wat voor persoonlijkheid je bent. Je "standaardfabrieksinstellingen" zijn dan nog heel erg zichtbaar en je hebt je nog niet zo erg aangepast aan allerlei verwachtingen en omstandigheden.

Als je met je personal branding aan de slag gaat, is het heel goed om je bewust te zijn van wat voor "sociaal dier" je bent en het schoolplein is een mooie plek om dat te ontdekken, om er mee te beginnen en er weer mee verder te gaan!

Wil je aan de slag met je personal brand of heb je loopbaanvraag: deze ervaringsdeskundige schoolpleinmoeder-slash-loopbaancoach helpt je graag!

....en nu moet ik weer snel naar het schoolplein om mijn kleine man op te halen en ik kan haast niet wachten op mijn eerste ouderavond, vanavond!


Leuk dat LOF online ook aandacht besteed aan personal branding!



2 opmerkingen:

Olgablogt zei

Hoi Tessa,

Inderdaad verrassend dat jij en Lof op hetzelfde moment over het schoolplein schrijven. Ik heb het artikel voor lofonline geschreven over personal branding en daarvoor heb ik weer naar jouw blog verwezen. Heel leuk zo, die kruisbestuiving! Ik kom 13-9 naar de blogworkshop van ikki dus daar zien we elkaar.

Groetjes, Olga

Tessa Faber zei

He wat leuk!
Ja dat was een mooie kruisbestuiving inderdaad, dank je voor het stukje!!
Tof!
Fijn dat je er de 13e bij bent, ik heb er enorm veel zin in!