donderdag 12 augustus 2010

Ben jij wel zichtbaar op je werk? (deel 5) ...voor introvertelingen...




Wat hebben Julia Roberts, Abraham Lincoln, Harrison Ford, Al Gore, Michelle Pfeiffer en Steve Martin gemeen? Ze zijn allemaal introvert!
Zelfs de uitvinder van het begrip op zich, Carl Rogers, was het.
En toch zijn dit mensen waarvan je kunt zeggen dat ze behoorlijk zichtbaar zijn.

Het is dus ook voor introvertelingen mogelijk om te laten zien wie zij zijn. In een wereld gedomineerd door dat "andere ras", nl. de openhartige, soms luidruchtige en altijd sociale extravertelingen, zul je als introvert soms vast wel eens het gevoel hebben gehad dat je van een andere planeet kwam. Of ben je misschien al meerdere keren gepasseerd voor een promotie door je meer "opzichtige" collega's, waarvan jij het gevoel hebt dat ze meer blaten dan wol geven?

Overigens is niemand echt 100% extravert of introvert, maar is het een glijdende schaal.
Voor degenen die mij persoonlijk kennen: geloof het of niet, ik ben ook niet 100% extravert.
Ik ben wel extreem expressief maar in sommige situaties reageer ik ook meer op een introverte manier.

Waar zitten dan de meeste verschillen?


Introverten : houden van een rustige werkruimte | krijgen energie en ontwikkelen ideeën als ze alleen zijn | hebben voorkeur voor schriftelijke communicatie | zijn meer gesteld op hun privacy | zijn vaak specialistisch ingesteld (hebben hele specifieke -vak-kennis) | luisteren liever dan ze praten | hoeven niet zo nodig in de schijnwerpers (maar durven dat heus wel) | hebben een rustig werktempo | formuleren eerst in hun hoofd een doordacht antwoord op een vraag | werken graag alleen en doen vaak aan individuele sporten


Extraverten : vinden het leuk om in teams te werken | krijgen energie en ontwikkelen ideeën in contact met anderen | hebben voorkeur voor mondelinge communicatie | vertellen graag over zichzelf | zijn vaak generalistisch ingesteld (weten van veel onderwerpen wel iets af) | praten liever dan dat ze luisteren | staan graag in de schijnwerpers (ook al vinden ze dat ook spannend) | denken hardop na | hebben een snel werktempo | werken graag in teamverband en spelen teamsporten

Dit zijn hele wezenlijke verschillen dus moeten we soms extra moeite doen om elkaar goed te begrijpen. Net zoals mannen van Mars komen en vrouwen van Venus...

Hier een paar tips voor een betere zichtbaarheid op je werk, zodat je extraverte leidinggevende je volgende keer niet over het hoofd ziet. Let wel: deze standaardinstelling past bij jou en die hoef je absoluut niet te veranderen, maar bekijk het eens anders en gebruik je kracht op een andere manier


  • Als je ergens over nadenkt, laat dit anderen dan even weten. Een stilte na een vraag wordt ongemakkelijk na ongeveer 4 seconden. Oefen eens privé met hardop nadenken.
  • Leer jezelf de edele kunst aan van het praten over koetjes en kalfjes.
    Dit lijkt voor jou soms oeverloos gepraat, maar zo ontstaat wel een verbinding en werk je aan je netwerk. Soms ontdek je hierdoor ook meer gemeenschappelijke eigenschappen / interesses dan je denkt.
  • Oefen je introductie praatje of bijvoorbeeld het punt dat je de volgende dag in een vergadering wilt maken met een goede bekende of gewoon in de spiegel
  • Oefen in het geven van jouw mening. Ontwikkel je visie en missie: bedenk waar jij voor wilt staan, wie je bewondert en waarom en waar jij je druk over maakt. Wat zijn jouw stokpaardjes en hoe kun je dit op een assertievere manier inzetten?
  • Als je echt niet van praten houdt, dan zul je nooit een gladde babbel krijgen natuurlijk.
    Zorg wel dat dat je in ieder geval via mail en op andere schriftelijke manieren in contact blijft met je collega's, leidinggevenden en cliënten. Blijf in de picture!
  • Zorg dat je aanwezig bent bij vergaderingen die invloed hebben op jouw werkgebied. Probeer van te voren te ontdekken wie jouw extraverte "bondgenoten" zijn en houd evt. met die collega een voorbespreking.
  • Laat jouw expertise / specialisme wat duidelijker zien. Geef je vrijwillig op voor gerelateerde projecten of ga er over bloggen of schrijven. Start je eigen blog of wiki!
  • Gebruik actief taalgebruik, dus o.a. minder de lijdende vorm . Gebruik korte zinnen en positieve woorden. Vermijd zwerftaal zoals "in principe", "eigenlijk" en "misschien".
  • Kijk naar de lichaamstaal van je gespreks- (of luister) partner. Wees alert op de signalen van verveling (gapen, over je schouder kijken of wegkijken, onrustig friemelen) of spiegel de lichaamstaal om (makkelijker) verbinding te maken.
  • Ontdek waar jouw "beldrempel" ligt en probeer die grens op te rekken of je werk zo in te delen dat het bij je past. Zorg bijvoorbeeld dat je tijdens bepaalde tijden telefonisch bereikbaar bent als je liever gebeld wordt. Als je liever zelf belt (zodat je je niet overvallen voelt bijv.), laat dat dan duidelijk weten in je overige communicatie. Verdeel het type telefoontjes desnoods met een collega.
  • Een van je sterkste eigenschappen is luisteren!! Gebruik dit en wordt een ster in actief luisteren. Belangrijke elementen van actief luisteren zijn doorvragen, spiegelen, samenvatten, knikken, hummen, gebruik maken van lichaamstaal etc.





Binnenkort organiseert Making Sense een speciale Personal Branding workshop voor introverte personen. Voor meer info, abonneer je op mijn eMagazine om op de hoogte te blijven!

2 opmerkingen:

Tessa Faber zei

Ik zie dat ik in het artikel helemaal ben vergeten te verwijzen naar het geweldig leuke en inspirerende boek van Nancy Ancowitz "Self-promotion for Introverts"

Siham zei

Haay Tessa,

goede artikelen! Ik denk dat ik zeker wat aan deze tips heb. Ik ga ze althans uitproberen, maar waar kan ik het boek vandaan halen !?

xx