maandag 24 oktober 2011

Hoe beheer je je personal brand via intermediairs?


Je hebt er hard over nagedacht toen je ging solliciteren of toen je besloot om ZZP-er te worden: je personal brand. Je hebt een goed en eenduidig inzetbaarheidsprofiel gemaakt, je 5 sterkste troeven (talenten) op een mooie manier verwoord, je kernwaarden verwerkt in je communicatie en je hebt goed geformuleerd voor welk probleem jij een oplossing bent.

Vervolgens heb je een opmerkelijk cv gemaakt waarin dat personal brand goed tot zijn recht komt. Als je iets weg hebt van mij, dan is dat cv misschien ook nog wat "gepimpt" met een goede profielfoto, afbeeldingen, portfolio, kleur en een net iets andere indeling om op te vallen. Je bent er in ieder geval een paar dagdelen mee bezig geweest om een mooie presentatie van jezelf als professional te maken. Misschien heb je zelfs een personal branding adviseur of loopbaancoach "in laten vliegen" om jou daarbij te helpen.

Soms kom je dan tijdens je zoektocht naar een passende baan of opdracht terecht bij een intermediair: een werving & selectie-, detacherings- of uitzendbureau.

En dan vragen ze je of je jouw cv even in hun format wilt zetten..........

Dat is dan nog als je geluk hebt dan, want het gebeurt ook wel eens dat de intermediair zelf creatief aan de slag gaat, je cv in stukken knipt, er zelf een zelfgeschreven profiel bij plempt (na een korte telefonische kennismaking en hopelijk zonder spelfouten) en dit zonder te checken met jou doorstuurt aan je mogelijke opdrachtgever en....

*poef*

.... van je zorgvuldige presentatie is niets meer over en je bent veranderd in een nietszeggende eenheidsworst van de intermediair.


Niet alle bureaus gaan zorgvuldig om met jouw personal brand en met jouw cv.


Om je personal brand ook in de hand te houden via een intermediair (die je nu eenmaal soms gewoon nodig hebt om die ene opdracht te scoren) geef ik je daarom graag wat tips.

  1. Verstuur via mail te allen tijde alleen maar de pdf-versie van je cv.
    Zo kan een intermediair er niet (of in ieder geval een heel stuk moeilijker) zelf in gaan veranderen, knippen of plakken. Uiteraard houd je de Word-versie op verzoek beschikbaar.
  2. Zorg voor een goede online presentatie. Maak van je LinkedIN profiel de digitale versie van je cv, waarin je in je summary die belangrijke persoonlijke aspecten kwijt kunt over jouw personal brand. Zorg dat alles congruent is met elkaar: je cv's en profielen spreken elkaar niet tegen.
  3. Zorg dat je je oorspronkelijke cv ook online zet, bijv. op je eigen (of bedrijfs-)website, blog, of bijv. op slideshare.net of box.net of een andere applicatie. Maak je cv goed vindbaar en laat naar de url verwijzen in je "eenheidsworst" cv.
  4. Ga het liefste in zee met een intermediair die een persoonlijke intake houdt en de moeite doet om echt te ontdekken wie je bent en wat je te bieden hebt. Bij een "cv schuiver" is je personal brand ten dode opgeschreven.
  5. Vraag eens rond in je netwerk of zo'n intermediair goed aangeschreven staat. Je hebt ook meerdere websites (bijv. qetme) waar je beoordelingen van intermediairs kunt lezen en geven.
  6. Houd bij de intermediair geregeld en prettig contact met je vaste contactpersoon die jou goed kent en die ook de intake heeft gedaan. Deze persoon gaat jou verkopen dus zorg dat hij/zij jou goed kan vertegenwoordigen. Zijn er personeelswisselingen (helaas heel gewoon in de branche) plan dan evt. een nieuwe persoonlijke kennismaking in of ga eens een bakkie doen.
  7. Communiceer open en duidelijk en durf te zeggen als je het ergens niet eens mee bent. Bij een goed bureau is het proces tweerichtingverkeer. Zorg dat je voldoende informatie hebt over de mogelijke opdrachtgever zodat jij ook kunt bepalen of die bij jou past. Geef duidelijk aan of je wel of niet voorgesteld wilt worden.
  8. Vertrouwen = geven en nemen, ook dit is tweerichtingsverkeer. Je gaat als beoogd kandidaat voor een functie dus niet achter rug van de intermediair om zaken doen met de opdrachtgever of zelf over tarieven in onderhandeling, dat is gewoon 'not done' en bovendien heel erg slecht voor je reputatie. (en dus ook niet als de werkgever hiervoor het initiatief neemt als ze jou wellicht online hebben gevonden, blijf integer!)
  9. Vraag altijd na of je contactpersoon de laatste versie van je cv heeft. Als je een nieuwe versie stuurt, vraag dan met klem of ze de oude versie helemaal willen verwijderen uit hun systeem. Zeker als je ergens wat langer ingeschreven staat, moet je aan versiebeheer doen en er niet van uit gaan dat het cv dat ze nog hebben ook nog wel ok is.
  10. Als de intermediair per se zelf een nieuwe versie van je cv wil gaan maken, vraag dan altijd om de laatste versie en geef je goedkeuring (of afkeuring) aan het eindproduct. Je kunt ook inzage vragen in de correspondentie richting opdrachtgever die over jou gaat, zeker de eerste voorstelronde.
  11. Luister naar je gevoel: soms voel je aan je water dat een intermediair het een en ander niet zo netjes doet. Natuurlijk wil jij dolgraag die opdracht maar durf soms ook de keuze te maken om niet via zo'n intermediair aan de slag te gaan.
  12. Schrijf je niet zo maar klakkeloos (online) bij ieder bureau in, maar maak een duidelijke keuze: beter gericht met scherp schieten op een doel, dan in het wilde weg met losse flodders op alles wat beweegt.
  13. Realiseer je dat intermediairs een commercieel belang hebben bij jou, dus wees realistisch en assertief en laat je niet verhandelen en wegzetten als vee. Blijf "in control"!
Succes op weg naar je volgende opdracht of baan!


Geen opmerkingen: