dinsdag 4 december 2012

"Omlijst jezelf": tip 1 voor een overtuigend cv




Het lijkt soms wel verplicht: standaard en saai taalgebruik en reuzeveel containerbegrippen en vrijwel altijd dezelfde vormgeving. De meeste cv's springen er absoluut niet uit en dat is momenteel behoorlijk fnuikend, aangezien je bij de meeste sollicitaties met tientallen (soms zelfs honderden) tegelijk op een bureau terecht komt. Hoe kun je er nu op een leuke, slimme manier uit springen met je cv en toch blijven focussen op de inhoud van je cv en niet op de vormgeving, maar toch de vorm iets aanpassen?
Uiteindelijk is jouw cv nog steeds het eerste dat een toekomstige werkgever (cq. recruiter, P&O-er, beslisser) van je ziet.  Jouw cv moet bij die beslisser binnen 10 - 20 seconden de volgende dingen oproepen:
  1. aandacht
  2. interesse
  3. nieuwsgierigheid of zelfs verlangen...
  4. actie.... nl. een uitnodiging voor een kennismaking


Hoe krijg je dat allemaal in zo'n korte tijd voor elkaar? In ieder geval dus niet door een cv dat er uitziet als die andere 12 in het dozijn ;-) Is jouw cv al klaar voor 2013?



Omlijst jezelf met je cv

Tegenwoordig moet je je cv zien als jouw verkoopbrochure. Wat wil jij zelf in een goede verkoopbrochure zien: je wilt snel en overzichtelijk de voordelen en eigenschappen van het product of de dienst die jij wilt aanschaffen. In een verkoopbrochure benadruk je vooral enkele sterke punten en voordelen, een verkoopbrochure gebruikt aantrekkelijk taalgebruik om mensen te overtuigen, er is bewijsvoering van de goede werking en het product wordt natuurlijk helemaal in een positief daglicht gezet. Dat ga jij ook doen met je cv.

Hier de eerste van vijf korte praktische tips (of trucks) om je cv in te lijsten en jezelf en jouw sterke punten op een positieve manier te omlijsten en te presenteren:

  • Contactgegevens
  • Persoonlijk profiel
  • Kopregel
  • Bewijsvoering
  • Taalgebruik
De traditionele indeling: een derde van de pagina "personalia" - zonde van de ruimte!

Contactgegevens

Een gemiddeld standaard Hollands cv begint nog steeds met een waslijst van persoonlijke gegevens, traditioneel ook wel personalia genoemd.  De meeste daarvan zijn inmiddels niet meer relevant of het is overbodige -en soms behoorlijk persoonlijke- informatie. Sommige informatie is zelfs reden om gelijk op de "verkeerde stapel" terecht te komen.  Officieel mogen op dat soort informatie niet geselecteerd worden, maar te praktijk blijkt nog steeds anders te werken. Je geboortedatum kan nog steeds tegen je werken, of je nu een vruchtbare vrouw ben van 30 of een door de wol geverfde professional van 45+.
Zelfs in tijden waarin Het Nieuwe Werken steeds belangrijker wordt, kan zelfs je woonplaats een belemmering zijn. Moet je dat dan maar weglaten? Natuurlijk moet je dat niet doen, want dat roept nog meer vragen op...

Maar als je die informatie een prominente plaats bovenaan je cv geeft, geef je jezelf geen kans om je te presenteren op de eigenschappen en voordelen die er wel toe doen!  Begin je cv dus met je persoonlijke profiel en geef je contactgegevens een andere plek en functie.  Het hoeft niet je binnenkomer te zijn.
 
Je contactgegevens zijn meer dan genoeg, te weten:
  • naam (zonder je 4 doopnamen), 
  • adres en woonplaats
  • één telefoonnummer of één mobiele nummer of van beiden één..
  • één (zakelijk) emailadres 
  • een link naar je Linkedinprofiel

Dit kan zelfs in 2 of 3 regels.  Zet je contactgegevens eens als een soort van briefhoofd in de kop- of voettekst, of in een apart kader aan de zijkant en je hebt gelijk een minstens kwart A4 ruimte bespaard voor je persoonlijk profiel en een mooie zakelijke profiel foto of andere relevante(re) informatie.

En hoewel je vormgeving dan iets afwijkend is en daardoor toch opvalt, ligt de nadruk vooral op de inhoud! 
En laten we eerlijk zijn: in een verkoopbrochure staan de verkoopadressen meestal ook in de kantlijn of achterin?

Voorbeelden:
In de voettekst


Als visitekaartje met ruimte voor foto


Als koptekst in een standaard Word layout



In de zijbalk




Deze voorbeelden zijn geanonimiseerd maar gebaseerd op de cv's van clienten en deelnemers van Making Sense.

Uiteraard hoop ik dat je met mijn tips een onderscheidend en opmerkelijk cv kunt maken.

Heb je hulp nodig, boek dan 1 dagdeel bij Making Sense en dan geef ik samen met jou, je cv graag een make-over (in de stijl van Trinny en Susannah ;-) Ik laat je stralen met je sterke punten!

Neem contact op met Tessa Faber voor meer informatie: 06 - 24095195 of info@makingsense.nl



Succes!!

Geen opmerkingen: