donderdag 5 augustus 2010

Ben je wel zichtbaar op je werk? (deel 4) - Blijf in beweging!

Personal branding is niet alleen maar nuttig als je op zoek bent naar ander werk, of als je interimmer bent. Zoals ik in deze serie al eerder vertelde is het ook zaak om jezelf in je huidige werk ook duidelijk te profileren!

De uitdrukking "een carrièrestap maken" is namelijk best misleidend. Het suggereert dat je tussen 2 stappen lekker kunt uitrusten op de bereikte traptrede van de carrièreladder. Vergeet het maar... vergelijk de carrièreladder beter met een klimmuur: je moet in beweging blijven en al in gedachten en in acties bezig zijn met je volgende move, dus vooruitkijken, strategisch denken en plannen.

Net zo goed als jij in je studentenperiode misschien bepaalde activiteiten doet om jezelf beter te profileren kan dat in je werk ook. Je moet altijd in beweging blijven om verder te komen!


Als je dus weet welke richting je op wilt, zorg je er voor dat je dat dus op verschillende manieren laat zien. Behalve door dat duidelijk aan te geven bij je leidinggevende en dit met directe teamleden te delen, wil je dat meer mensen dat binnen jouw bedrijf weten.

Hier dus weer wat praktische tips over jezelf zichtbaar profileren op je werk!

  • Zorg dat jij je eigen expertise ontwikkelt en laat die zien. Dit hoeft niet altijd door vakgerichte cursussen of trainingen te volgen maar dat kan ook door je persoonlijke interesses in te zetten en uit te breiden. Bijvoorbeeld door het lezen van vakliteratuur of door zelfstudie. Als je een bijzondere hobby hebt kun je die soms ook gebruiken om je competenties of expertise te ontwikkelen. Gaming / LARPs of coachen op sportgebied zijn hiervan goede voorbeelden. Het hoeft dus ook niet perse iets te zijn binnen je vakgebied. Een HR adviseur met kennis en passie voor marketing en communicatie bijvoorbeeld, heeft een extra toegevoegde waarde. Zoek iets waar jij plezier in hebt en zorg dat je er keigoed in wordt en mensen je zien. Zorg dat je een "extra benefit" hebt!

  • Geef presentaties!
    Dit kan natuurlijk gaan over je eigen vakgebied, of over die bijzondere expertise van jou. Bij sommige functies hoort presenteren er haast standaard bij, bij sommige niet. En hoewel spreken in het openbaar een van de meest voorkomende angsten is, is er niets zo goed om jezelf op die manier te laten zien. Er zijn heel veel leuke workshops te vinden over presenteren of spreken in het openbaar, verdiep je er eens in en je zult zien hoe leuk het is.
    In deze serie volgt nog ook een speciale blog over presenteren!

  • Laat jezelf eens interviewen over je werk of speciale expertise voor het personeelsblad of intranet! Zo leren andere afdelingen die niet direct met je te maken hebben, je ook kennen.

  • Ga naar personeelsbijeenkomsten en borrels. Blijf bij dit soort gebeurtenissen niet te veel bij je bekende collega's hangen maar maak eens een praatje met een collega die je nog niet kent. Houd de balans er in: je hoeft echt niet iedere gelegenheid af te lopen en zeker niet de getapte vent (m/v) van het bedrijf uit te hangen maar wees zeker niet die collega die er nooit is en dus ook al niet meer gevraagd wordt om te komen.

  • Meld je aan voor nevenactiviteiten binnen je organisatie. Denk aan de OR (ondernemingsraad), de feestcommissie, interne communicatie (personeelsblad / bedrijfsblog) of vrijwilligersprojecten. Veel bedrijven hebben tegenwoordig ook speciale interne netwerken bijvoorbeeld voor vrouwen of young professionals. Bestaat zoiets nog niet, misschien kun jij zelf het initiatief nemen voor zoiets! Zoek uiteraard een activiteit uit die bij jouw doel of jouw extra expertise hoort!

  • Kijk of je mee kunt doen aan afdelingsoverschrijdende projecten. Bij de invoering van een nieuw ERP systeem of bij grote interne verhuizingen bijv. is het handig om jouw gezichtspunt als gebruiker te delen en je speciale expertise in te zetten. Neem trouwens wel zelf het inititiatief hiervoor. Ik had al eerder gezegd dat het maar zelden voorkomt dat men spontaan aan jou denkt bij dit soort projecten, tenzij je echt al een ster ben in profileren. Durf te vragen of durf zelf een dergelijk project voor te stellen...

  • Organiseer zelf eens een nuttige bijeenkomst of presentatie. Misschien zelfs wel een #durftevragen sessie binnen je eigen bedrijf. Twee vliegen in een klap ;-)
    Heb je zelf eens privé een leuke workshop of training gevolgd, vraag dan eens bij HR na of het mogelijk is zoiets intern te organiseren, zodat je je enthousiasme kunt delen.

  • Gebruik social media! Misschien heeft je bedrijf op LinkedIN een bedrijfsprofiel. Als je je profiel aanmaakt, wees je dan bewust van de officiële schrijfwijze van de naam van jouw bedrijf zodat je ook automatisch aan dit bedrijfsprofiel gelinkt wordt! Hierdoor kun je weer makkelijker linken met andere collega's. Verder kun je zelf je bedrijf natuurlijk ook promoten op Twitter door bijv. vacatures of interessant nieuws te delen. Maak er absoluut gebruik van als je werkgever een bedrijfs-wiki of eigen online community heeft!

  • Als jouw werkgever het Nieuwe Werken heeft omarmd (gefeliciteerd!!), zijn al deze bovenstaande tips nog belangrijker! Het voordeel van HNW is dat de technische middelen er wel zijn en ook echt gebruikt worden, maar het nadeel is dat je letterlijk uit beeld bent als je thuis of op een andere locatie werkt. Je zichtbaarheid is nu extra hard nodig!


En dan kan ik me voorstellen dat je bij sommige tips denkt: ja leuk allemaal hoor maar, wat als ik daar nu niet van houdt, of wat als ik introvert of verlegen ben?
Natuurlijk blijft het altijd jouw keuze wat jij wilt doen en wat jij in je werk wilt bereiken. Maar ook als je introvert bent kun je je zelf profileren. Je pakt dat alleen anders aan dan de extraverte meerderheid maar anders betekent zeker niet slechter! Voor personal branding is zelfkennis sowieso een van de grootste vereisten dus bepaal voor jezelf wat goed bij jou past!

In mijn volgende blog in deze serie ga ik hier verder op in: tips voor introverte zelfpromoters op het werk... (en erbuiten!).

Succes met deze tips en met het uitbreiden van je uitrustig voor de carrièreklimmuur!


Geen opmerkingen: