woensdag 4 augustus 2010

Kracht en Kwetsbaarheid: het begint met zelfwaardering!

Ik word er ieder keer weer door geraakt in mijn coachingspraktijk: prachtige, krachtige, slimme, creatieve, leuke, talentvolle en sexy vrouwen die moeite hebben om zichzelf te waarderen, om zichzelf op waarde te schatten.

"Verdorie, hoe kan dat nou?" denk ik dan. En waarom heb ik daar zelf ook nog steeds moeite mee? Het is heus niet makkelijk om expres jezelf te zijn en jezelf te laten zien EN jezelf ook te waarderen en accepteren zoals je bent. Hoeveel vrouwen er geen moeite mee hebben om simpelweg te zeggen "ik ben goed genoeg zoals ik ben!".

Dit weekend werd ik dan ook overrompeld door een openbaring door niemand minder dan hoogsensitiviteitsexpert Elaine Aron in haar nieuwe boek "De Kracht van Zelfwaardering. Was haar eerste openbaring over sensitiviteit voor mij al zeer geruststellend (ik ben niet gek, ik ben gewoon een gevoeligerd en er zijn er meer zoals ik!) dan stemt deze ontdekking mij wederom hoopvol!

Want wat blijkt.... de neiging om jezelf als mens onder te waarderen blijkt een biologisch en natuurlijk verklaarbaar respons van de mens. Wetenschappelijk bewezen!

Het heeft allemaal te maken met de natuurlijke rangordening en verbinding (ranking & linking) binnen gemeenschappen. De mens (maar ook andere zoogdieren) kijken van nature naar anderen in hun groep om hun eigen waarde te bepalen. Statusbepaling is dus iets dat van nature bestaat. De krachtigste blijkt de baas. Bij een nederlaag (in de breedste zin des woords) is het dus een hele natuurlijke respons om jezelf somber of minderwaardig te voelen.

Waren we vroeger nog maar lid van 1 of 2 stamgroepen, tegenwoordig zijn die groepen zowat ontelbaar. En dus zijn we dagelijks bezig met ranking & linking. Hoe sta jij in verhouding tot de ander? Het zit er van nature in. Het dilemma voor vele dertigers blijkt een universeel dilemma: statusbepaling is in onze maatschappij van veel meer factoren en groepen afhankelijk.

Bovendien heb ik zelf dan gelijk de volgende uitleg over waarom het voor vrouwen vaak nog moeilijker is, die zelfwaardering.
Het is voor vrouwen nog een relatief nieuw fenomeen omdat zij op de tijdlijn van de geschiedenis pas vrij recent als volwaardig partner meedraaien in een competitieve mannenwereld, waar testosteron mannen meehelpt om zich met elkaar te meten. Die rangordening en statusbepaling is dus nog lang niet vrouw-eigen, vooral ook omdat vrouwen eerder geneigd zijn te denken vanuit verbinding.

Laten we die verbinding (linking) dus als uitgangspunt nemen. We voelen ons dus allemaal wel eens kwetsbaar of waardeloos... toch? Waardeer het in jezelf dat je de kracht hebt om vanuit dat gevoel toch expres jezelf durft te zijn! Verbind je met anderen (m/v!) en vul elkaar aan in jullie kracht. Wees niet bescheiden over jezelf, maar focus op je kracht!

Hoe moeilijk is het om juist op je kracht te focussen in plaats van op je kwetsbaarheden? Best moeilijk dus, het gaat misschien zelfs wel tegen onze natuur in.

Teruggaand naar die natuur van de mens is het ook logisch dat je op zwaktes of kwetsbaarheden focust. Als je door een roofdier wordt achterna gezeten, focus je je vanzelf op de mate waarin jij goed of niet goed kan hardlopen en niet of je nu wel zo leuk muurschilderingen kunt maken. Daar heeft dat roofdier geen boodschap aan want die heeft gewoon honger...

Maar gelukkig leven we nu in een maatschappij waarin je je talent wel kunt gebruiken. We hoeven niet meer automatisch op de vlucht, onze natuurlijke nederlaagrespons draait daarom veels te veel overuren!!

Zoek dus een groep waarin je je goed voelt, verbind je met anderen en werk vanuit je kracht...

Het is mijn levensdoel om dit voor mezelf en voor andere vrouwen als gewoon te gaan accepteren. Dat valt niet mee, maar het kan wel.... maak van die ruwe diamant in jou een schitterend juweel!

Durf jij al expres jezelf te zijn? Ben jij goed genoeg zoals je bent?





Op 18 september heb ik de eer om op de Vrouwenworkshopdag Kracht en Kwetsbaarheid een workshop te geven over dit onderwerp met als thema natuurlijk "Personal Branding, the female touch". Klik hier door voor meer informatie: http://preview.tinyurl.com/krachtkwets

Geen opmerkingen: