donderdag 5 augustus 2010

Typisch, wat is jouw test beeld?

Over de zin en onzin van persoonlijkheidstyperingen en testen



Al van jongs af aan, ben ik gek op het invullen van allerhande testjes.
In de Tina bijvoorbeeld, je kent het vast wel: "Ben jij echt een goede vriendin?".
De meerkeuze-antwoorden lieten weinig ruimte helaas voor je eigen inbreng, maar na afloop wist je wel gelijk of je
A. nog erg veel moest leren over het "goede vriendin-schap"
B. een vriendin voor het leven kon worden maar dat je daar nog wel aan moest werken
C. al echt op de goed weg bent, girlfriend!
D. de mensen voor jou in de rij stonden want je bent onweerstaanbaar als beste vriendin!

Na de Tina kwam Anita, Yes, Flair, Viva en Cosmopolitan.. (het Libelle tijdperk heb ik nog niet bereikt) en bij ieder testje was ik weer aan het omcirkelen en scoren...




Daarna kwam ik in mijn werk als HR adviseur in aanraking met de PAPI, OPQ, de PPA, de DISC en IQ testen en andere soorten assessments. En later nog als loopbaancoach met de MBTi, Enneagram, Belbin, Kolb, Roos van Leary, de Carrière ankers van Schein, de Waardenmatrix, de Drijfverenanalyse, de Archetypes van Jung, de Hollandcode, de NLP metaprogramma's, de Big 5, de 4 elementen, de Ayurvedische types en de Sterke Punten Analyse.

Hoera, ik ben in testjeshemel beland.... en ik heb ze allemaal gedaan!

Maar ja... wat dan? Het is wel leuk om te lezen hoor, maar wat doe je er dan verder mee, vroeg een cliënte mij laatst. En dat hoor ik wel vaker, die vraag.

En voor een testjesfreak is dat best een gekke vraag. Want wat je er mee doet is natuurlijk ontdekken wie je echt bent! Bij sommige typeringen herken je jezelf 1-op-1 in de beschrijving, bij andere zitten er wel nuanceverschillen. Soms herken je je zelf weinig of niet, maar ligt dat dan aan de test of aan jouw antwoorden? Want waar het uiteindelijk om draait, naar mijn idee, is dat je bezig bent om zelfkennis te vergaren. En meestal, als je een beetje zelfreflectie hebt, zul je zeker herkenning vinden.

Natuurlijk zijn er testen die je een beetje kunt manipuleren. En natuurlijk kun je sociaal wenselijke antwoorden gaan geven (hoewel de meeste testen daarvoor wel een extra "beveiliging" hebben ingebouwd). Ook is het moeilijk om met een testje je blinde vlek bloot te leggen, daar is dan weer een coach of loopbaanadviseur voor. Die kan je door coaching of counseling helpen bepalen of je zelfbeeld eigenlijk wel klopt. Het testbeeld is daarbij dan een hulpmiddel.


Het gaat er niet om om iemand in een hokje te stoppen, want zoals de dames Myers en Briggs (van de MBTI) ook zeggen: het is niet zo dat bepaalde persoonlijkheidstypes bepaalde beroepen niet kunnen uitvoeren. Er spelen natuurlijk veel meer factoren meer zoals opvoeding, onderwijs, cultuur, passie en doorzettingsvermogen.

Maar een typering geeft wel een beeld van jouw fabrieksinstellingen | persoonlijkheids DNA of persoonsblauwdruk | voorkeursgedrag.
En sommige dingen in jouw instellingen zullen nu eenmaal nooit veranderen.
Een introvert zal nooit een extravert worden, iemand met globaalinstellingen is geen pietje precies en een doener houdt nu eenmaal van actie en oplossingen en een "1" houdt graag de touwtjes in handen en kan dus moeilijk loslaten.

Hiermee kun je voor jezelf bepalen hoe jij het prettigst werkt. Waar je energie van krijgt, waar je goed in bent en wat goed of minder goed bij je past. Zie het als een hulpmiddel bij het maken van jouw persoonlijke handleiding. En die handleiding zul je nodig hebben als je bijvoorbeeld een loopbaankeuze wilt maken, een carrièreswitch of als je een persoonlijk ontwikkelingsplan of je personal mission statement wilt schrijven.

En hoewel het tegenwoordig wemelt de persoonlijkheids- en loopbaantestjes op internet, blijkt toch dat de hulp van een coach of loopbaanadviseur bij je verdere ontwikkeling soms nodig is.

Want als je dan hebt ontdekt wie je bent, moet je ook nog stappen nemen om expres jezelf te worden en dat is niet altijd even makkelijk...

Ik ben zelf al een aantal jaren gecertificeerd in de PPA (op basis van de DISC methode) van Thomas. Wil je een traject of training doen op basis van deze persoonlijkheidstypering, vraag dan naar de mogelijkheden!


PS: Ik ontving onlangs een geweldig compliment. Iemand vond nl. dat ik zo'n grote zelfkennis had en daar ook naar handelde. Heel fijn om te horen!
Wie of wat ben ik dan? Nou, ik ben Ram, Aap, enneatype 9, ENFP,
een Plant, IDSC met een sterke flick down, een Doener, mijn code is ASO, element Vuur, HSP/HSS, Pitta, ik ben Turquoise en Groen, maar ook weer Geel, mijn sterke punten zijn o.a. Actiegerichtheid en Maximalisering ... maar ik ben vooral typisch Tessa!

~~~~~~~~

3 opmerkingen:

Unknown zei

Afwisselend stuk Tessa!

"Want als je dan hebt ontdekt wie je bent, moet je ook nog stappen nemen om expres jezelf te worden en dat is niet altijd even makkelijk..."

Daarom is het ook zo leuk om een stuk van jou te lezen, vanwege je humor!

Tessa Faber zei

Dank je Esmee!

Pascal zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.