dinsdag 14 juni 2011

Het belang van een goede profielfoto!




De afgelopen weken heb ik geëxperimenteerd met een andere profielfoto, maar vandaag besloot ik toch maar weer voor mijn bekende "head shot" te gaan.

Met name vanwege een mooie nieuwe pagina die ik heb aangemaakt op About Me wil ik op Twitter, LinkedIN, Facebook en overige social media toch dat herkenbare beeld van mij weer terug hebben.

Voor mij is het een persoonlijke en professionele ergernis als mensen zichzelf niet laten zien in hun social media profielen. Het draait in social media namelijk om de persoon en niet om een logo. Wel om herkenbaarheid en een goede persoonlijke foto is misschien nog sterker en herkenbaarder dan een logo. Ik word op netwerkbijeenkomsten snel herkend dankzij mijn foto.

Met name voor (loopbaan)coaches vind ik het belangrijk dat zij hun gezicht laten zien. Niet alleen op social media maar ook op hun eigen website. Het helpt potentiele cliënten om in te schatten of ze met jou een klik zullen hebben. En die klik is belangrijker voor het coachingsproces dan enig ander element of methode.

Een website met stockfoto's van gestapelde stenen, lotusbloemen, vlinders, voetstappen in het zand, goudvissen die uit kommen springen of andere standaard coach-metaforen is inmiddels wat achterhaald. Maar juist veel coaches vinden het vaak moeilijk om zichzelf te laten zien. "Het draait toch immers om de client?". Zo hebben coaches natuurlijk geleerd om zichzelf in het proces alleen als instrument te gebruiken. Maar voordat je in dat proces zit, moet je jezelf wel laten zien. Zelf wil ik ook van te voren weten hoe de persoon er uit ziet, waarbij ik straks misschien wel mijn "hart uitstort".

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor overige (zelfstandige) professionals en werkzoekenden. Een Google search is vrijwel standaard dus laat jezelf zien.

Zorg wel voor een goede foto. Met name op LinkedIN moet je gewoon een foto hebben met zakelijke uitstraling. Dat is goed voor je personal brand, omdat LinkedIN nu eenmaal een professioneel netwerk is. LinkedIN heeft stricte regels voor een goede profiel foto en een bedrijfslogo, een foto van kind of huisdieren, cartoon of andere creatieve ingevingen zijn zelfs niet toegestaan.

Helaas zie ik toch nog steeds mensen in badpak voorbij komen op LinkedIN en ik begrijp het niet. Wat wil je hiermee zeggen op professioneel gebied? Scherm op Facebook en Hyves ook die foto's af die persoonlijk van aard zijn of je in verlegenheid kunnen brengen (waarom zou je die trouwens uberhaupt online zetten?)

En vanwege de herkenbaarheid is het goed om op de meerdere platforms dezelfde foto te gebruiken. Zo wordt je vanzelf je eigen logo.... :-) Op Gravatar kun je zelfs je standaard profiel foto instellen zodat die bij reacties op blogs of op andere websites ook getoond wordt.

Wees dus congruent, consequent en verstandig bij het gebruik van je profielfoto.
Laat jezelf zien en laat een ander er niet naar raden!!

Samengevat:
  • Zorg voor een duidelijke foto waar je gezicht en ogen duidelijk zichtbaar zijn
  • Liever een foto van alleen je gezicht gebruiken, een headshot dus ;-)
  • Zorg voor een rustige achtergrond, heftige kleuren of voorwerpen op de achtergrond leiden af: zorg dan voor goede dieptescherpte in de foto
  • Geen zonnebrillen, badmode, sportieve of andere niet zakelijke mode-accessoires
  • Gebruik zoveel mogelijk dezelfde foto of diverse profielen
  • Gebruik als dat mogelijk is ook kleuren of accenten die bij jouw personal brand passen
  • Scherm onprofessionele of persoonlijke foto's af of zorg dat die niet meer vindbaar zijn
  • Scheid professionele foto's van je vakantiekiekjes door bijv. verschillende profielen of media


Er zijn veel fotografen gespecialiseerd in mooie profielfoto's, maar ik ben fan van:
Else Kramer voor prachtige zakelijke foto's met iets extra's zoals de urban shoot!
Petra van Vliet met Spiley voor profiel foto's en powershoot in de buitenlucht!
Esther de Boer van Monday Photographer met o.a. een strandsessie of Haagschesessie!


PS: deze blog is nogal adhoc tot stand gekomen, omdat ik door technische problemen even mijn eigen profiel foto op LinkedIN niet kon uploaden. Ik zat ineens zelf zonder profielfoto, hoe ironisch... maar met linkje in mijn status update maak ik van een nood even een deugd... Gelukkig is het probleem inmiddels weer opgelost!

PS2: Ik heb dan ook vandaag gelijk maar een professioneel digitaal fotohoekje aangemaakt op Flickr: http://www.flickr.com/photos/tessafaber/

3 opmerkingen:

liefdevoortwee zei

Leuke tips! Zoiets heb ik onlangs gelezen (http://www.be2.nl/blog/hoe-zie-ik-er-online-goed-uit-online-dating-profielfoto-tips-van-deskundige/). Dit is veel beter!

Jochem Dekker zei

Leuk artikel, persoonlijk ben ik het niet helemaal eens met je opmerking over het continu gebruiken van dezelfde foto op verschillende profielen. Je gezicht is je merk dat mensen moeten onthouden, door op verschillende profielen andere foto's te gebruiken blijft het dynamisch en je gezicht blijft toch wel hangen. Natuurlijk is het hier ook weer van belang dat de foto wel professioneel is.

Tessa Faber zei

@Jochem, het gaat inderdaad om herkenbaarheid. Dus als je gezicht en look vergelijkbaar is kunnen verschillende foto's ook best. Maar soms zie je foto's die dit niet echt bevorderen. En als je net als ik, per maand van kapsel verandert, dan is het ook niet bij te houden.... :-)
Maar ook ik heb zelfs de laatste weken een leuke foto van mezelf als kleuter gebruikt... nooit zoveel leuke reacties gehad als daar op... :-)