dinsdag 26 juli 2011

Wat ondernemers kunnen leren van Amy Winehouse


... die vraag werd mij gisteren via mijn mobiel nogal onverwachts gesteld door een journaliste van Radio1, terwijl ik notabene in de Lidl stond bij het toetjesvak ...

Het eerste wat door mijn hoofd schoot was dat het overlijden van Amy Winehouse voor het grote publiek eigenlijk helemaal geen verrassing was. Zelfs mensen die haar als artiest verder niet (goed) kenden, kenden haar wel uit de Telegraaf of een andere populaire krant, 'tabloid' of roddelrubriek. Het verhaal ging over haar snelle succes, haar sociale leven en de alcohol en drugs. En dat verhaal is helaas heel kort, heftig en dramatisch. De afloop was jammer genoeg heel voorspelbaar en daarom leerzaam voor ondernemers.

Als je het hebt over personal branding, dan heb je het ook over een persoonlijk verhaal. Want achter ieder sterk merk (ook qua producten) zit een uniek verhaal. En de meeste ondernemers beginnen hun verhaal met een bepaald doel en dat doel is succes behalen. En meestal gaat een succes niet over rozen....dat gaat met vallen en opstaan en daar heb je veerkracht voor nodig.

Het verhaal van het merk IKEA is bekend, een succesverhaal met hier en daar ook wat kleine smetjes en grote tegenslagen. Nokia begon als merk eerst met rubberlaarzen voordat het de mobiele markt bestormde en na een lange periode van eenzaam succes met grote concurrentie en terugval werd geconfronteerd door de opkomst van de iPhone en andere smartphones.
Maar in beide gevallen zorgde de ondernemers er achter toch voor een goed verhaal met een goede afloop. Ondanks de kwetsbaarheden en misschien zelfs wel dankzij!

Wij mensen houden eigenlijk wel van die kleine foutjes. Of het nu typisch Nederlands is of gewoon menselijk, een groot talent gecombineerd met kwetsbaarheid doet het beter dan een onaanraakbare perfecte legende. Zo bleek ook al weer uit de vele reacties op Twitter op het optreden van Marc-Marie Huijbregts in Zomergasten afgelopen zondag. Juist door die oprechte openheid heeft ie vele harten gestolen. Aan de andere kant zag je ook dat de interviewer, Jelle Brandt Corstius, met die zelfde openheid en kwetsbaarheid moeite had.

Een kwetsbaarheid of imperfectie maakt iemand menselijk. En dat was Amy Winehouse zeker.
Ondanks haar grote talent (want wow, wat een grote stem uit zo'n kleine vrouw!) worstelde zij openlijk met alles wat menselijk is: onverwachts groot succes, angst, relatieproblemen, onzekerheid over haar uiterlijk en slechte gewoonten. Daarbij lijkt het alsof dit absoluut iets is wat "echt" was. Niet verzonnen door een publiciteitsmanager of A&R afdeling bij een platenmaatschappij, maar dit was de echte Amy, ik denk niet dat anderen daar grip op hadden. En juist daardoor had haar stoere, zelfvernietigende imago iets kwetsbaars waardoor vele mensen haar omarmden. Haar imago werd op een bepaald moment belangrijker dan haar muziek en haar talent. Het was echt. Ik schudde af en toe echt meewarig mijn hoofd als ik weer een bericht hoorde over haar. En of je nu een fan van Amy was of niet, haar imago roept een zeker gevoel op bij mensen en dat is nu precies de essentie van een merk.

Je kunt niet bij 100% van het publiek hetzelfde gevoel bereiken dus wees ook bewust van wat je uitstraalt. Zoals MMH en JBC bij Zomergasten waarschijnlijk in elkaars allergie zaten (waardoor het interview alleen maar interessanter werd) zullen er meer mensen in het publiek zijn die juist een negatief gevoel krijgen bij een bepaald merk of mens. Velen zullen bij Amy Winehouse in de toekomst eerder denken aan haar gedrag en imago dan aan haar prachtige stem. Maar haar product, de muziek, blijft wel altijd een souvenir van de beleving Amy Winehouse.

Mijn conclusie is dus: de kans dat jij jouw eigen doelgroep positief raakt en bereikt en jij je daardoor onderscheidt en onthouden wordt en zelfs succes behaalt, is groter als je dat gevoel en jouw persoonlijke verhaal, inclusief kwetsbaarheden, deelt op een eerlijke manier. Wees expres jezelf met al je plussen en minnen.

Wat kunnen ondernemers dus leren van Amy Winehouse als "merk":

  1. Wees altijd goed voorbereid op succes want dat is vaak ingrijpender dan falen
  2. Durf expres jezelf te zijn: wees echt en authentiek
  3. Wees niet bang om die kwetsbaarheden te laten zien, je krijg er veel meer (veer)kracht van...
  4. ... maar focus je zelf wel op je talent en niet op je tekortkomingen
  5. Realiseer je dat jouw uitstraling en imago DE sleutel naar succes is
  6. Wees je bewust van jouw doelgroep, niet de hele wereld zit op jou of jouw product te wachten
  7. Durf ook eens gewoon om hulp te vragen bij iets waar je mee worstelt....
  8. Kies voor je persoonlijke SUCCESverhaal: voorspel zelf de toekomst door die zelf te creëren!

Amy's verhaal had een voorspelbare uitkomst.
Wat voorspel jij met je eigen verhaal??



Het item van het programma Avondspits op Radio1 is hieronder te beluisteren, het begint op ± 15:30 min.




Geen opmerkingen: