maandag 10 december 2012

Wat recruiters kunnen leren van Ernie en Bert....

.... en werkzoekenden en sollicitanten ook....

\


Mensen zijn allemaal verschillend. Recruiters zijn mensen. Dus die zijn ook verschillend. 

Net zoals Ernie en Bert. Bert en Ernie zijn poppen, maar het zijn eigenlijk ook net mensen, net als recruiters... :-) 
Ernie is altijd vrolijk, ziet in alle situaties toch de zonnige kanten, is blij, positief, enthousiast, grappig en ziet overal kansen.  Bert niet. Bert is een zwartkijker, is wat introverter, conservatiever, hij kijkt eerst naar bedreigingen en alles waar hij niet aan gewend is, vind hij maar helemaal niets. Je ziet het verschil eigenlijk al aan hun uiterlijk. Ernie heeft geen wenkbrauwen, waardoor hij met een open blik altijd nieuwsgierig naar de wereld lijkt te kijken. Bert heeft een "monobrow", een donkere, doorlopende wenkbrauw die hij vrijwel altijd gefronst heeft....

De wereld is verdeeld in Ernies en Berts. Echt waar. Geloof je het niet? Kijk voor de gein op kantoor maar eens om je heen of op verjaardagsfeestjes. Er zijn altijd Ernies, de gezellige collega's die leuke, verrassende ideeën hebben en grapjes maken en positief in het leven staan. En er zijn altijd Berts, de collega of kennis die altijd en voor eeuwig iets te zeuren hebben, goede ideeën gelijk de grond in boren en eerder kijken naar bedreigingen. 

En zo hoort het ook. Bert en Ernie horen bij elkaar. Ze houden elkaar in balans, waardoor Ernie soms afgeremd wordt in zijn enthousiasme en Bert soms even uit zijn comfort zone wordt gesleurd om iets nieuws of onverwachts te doen. De een is niet beter dan de ander, we hebben ze allebei keihard nodig!!

In diverse psychologische tests of assessments wordt aangetoond dat dit een van de essentiele verschillen zijn tussen persoonlijkheden. In de MBTI bijvoorbeeld is Ernie de "P" van perceiving en Bert de "J" van judging. In NLP loopt bij Ernie het "metaprogramma" Opties / Overeenkomsten en bij Bert Procedures / Verschil.

Recruiters zijn dus ook verdeeld in Ernies en Berts. En omdat ik ooit zelf (corporate) recruiter was en jarenlang professioneel sollicitant heb ik ze natuurlijk allebei ontmoet. Zelf ben ik overigens een echte Ernie, maar dat zal niemand verbazen. 
Dat is ook een van de redenen dat ik uiteindelijk loopbaancoach ben geworden. Ik kijk graag met een open blik naar mensen, vind in iedereen wel iets moois en wil dat moois laten stralen op de juist plaats. Als recruiter heb ik best een paar "onwaarschijnlijke" kandidaten de kans kunnen geven binnen het bedrijf waar ik voor werkte en dat voelde heel goed. Dat was een organisatie die heel veel Ernies in dienst had, dat soort bedrijven bestaan nu eenmaal. Net zoals er bedrijven zijn waar van nature veel Berts werken (zoals de overheid of financials)
Ook heb ik samengewerkt met een echte Bert. Als wij dezelfde cv lazen, dan keek ik naar de interessante bijzonderheden (zo zie ik dat) en mijn collega "Bert" keek gelijk naar de afwijkingen of gaten in het cv (zo ziet hij dat). Voor mij was dat behoorlijk leerzaam, maar soms ook erg frustrerend.

En zo komt het dus dat je het maar net moet treffen als werkzoekende / sollicitant. Treft jouw cv een Ernie of een Bert? Of solliciteer je toevallig in een branche met meer Berts als Ernies?

Omdat de arbeidsmarkt momenteel natuurlijk behoorlijk moeilijk is, moeten alle recruiters momenteel veel meer Bert zijn dan Ernie. Want tja, eerlijk is eerlijk...als je een stapel met een paar honderd cv's moet doornemen en je bent Ernie en je vindt in ieder cv wel iets moois, dan krijg je het behoorlijk moeilijk en druk.  En ik snap dat best. Het moet tegenwoordig ook allemaal snel en makkelijk gaan, er moet een bepaalde zekerheid ingebouwd zijn, risico's nemen door een "wildcard" uit te delen aan een kandidaat met iets bijzonders, dat is in deze markt blijkbaar erg listig of lastig.

Toch wil ik even mijn woord richten aan alle Berts: haal die frons even van je voorhoofd en probeer zo af en toe toch eens met een open blik naar jullie sollicitanten te kijken. De werklozen van nu, in 2012, zijn hele andere werklozen dan die van een paar jaar geleden. Er zitten prachtige briljantjes tussen, die echt die open blik van jullie even verdienen. Die misschien een "afwijking", "beperking" of "loopbaangat" hebben, maar wel ontzettend waardevol kunnen zijn voor jullie organisatie.  Ik zie in mijn praktijk ontzettend veel briljantjes (als rechtgeaarde Ernie) maar merk ook dat het het laatste jaar ook veel moeilijker wordt voor talenten met een bijzonder verhaal. Je kunt "personal branden" tot je een ons weegt en eerlijk en authentiek zijn, maar krijgt weinig kans om te schitteren.


Wissel eens van perspectief....
(en van wenkbrauwen, gheghegheghe....)


Ik las onlangs een mooie blog van Bianca Prins, een bedrijfskundige die het lef heeft gewoon expres zichzelf te zijn met een visuele beperking en zichzelf op een gepassioneerde manier profileert en presenteert.
Ook heb ik het genoegen gehad om kennis te maken en kennis te delen met Lotte Klene, een talentvolle, sociaal bewogen HBO juriste die hartstikke communicatief vaardig is, maar bij sollicitatiegesprekken iets meer stottert dan "normaal". 
Dan nog die dertiger die op latere leeftijd een voltijds HBO-opleiding heeft afgerond, gewoon omdat dat toen kon. Hij heeft een schat aan operationele en internationale ervaring in zijn vak (Tuinbouw en  Logistiek) maar mist nog even het stukje aansluiting HBO niveau, ook al heeft hij succesvol als zelfstandig ondernemer gefunctioneerd in zijn familiebedrijf. 

Ik wil alle recruiters, zowel Ernies als Berts, vragen om af en toe toch eens een kans te geven aan die talenten met een bijzonder verhaal. Dat hoeft echt niet iedere keer, maar zo af en toe eens verder kijken dan je neus lang is. En bekijk iets wat jou ongemakkelijk maakt, (een handicap, stotteren, begaafdheid of senioriteit) omdat je niet precies weet hoe dat zit op de werkvloer, eens een keer op andere manier, of verzamel om meer informatie.

Dus Bert: wees af en toe iets meer Ernie. Alsjeblieft. Neem eens een risico, kom uit je comfort zone, grijp eens een kans en doe je werkgever of opdrachtgever eens een hele talentvolle en veelbelovende werknemer kado!! 

(en mag ik je anders misschien even wijzen op de voordelen als je een Wajonger aanneemt....)

En Ernie, blijf vooral jouw werk doen op de manier waarop jij er goed in bent. Jij ziet de briljantjes en kan Bert uit zijn comfort zone sleuren. Zorg dat je door deze arbeidsmarkt en economie niet alsnog een Bert wordt of erger nog, opbrandt. Want als jij ook loopbaancoach wordt, blijven er straks in recruitmentland alleen maar de Berts over..... en dat zou een ramp zijn!!!


PS: Help Bianca en Lotte aan een leuke baan!! Spread the word...
En zijn jullie geïnteresseerd in de logistieke kandidaat, neem dan contact met mij op voor meer informatie of een kennismaking.


Geen opmerkingen: